livetinyhuset.se

Den här bloggen började som en "byggblogg/ dagbok". Nu är vårt nya hem färdigt och vi har flyttat in. Jag gillar att skriva så nu heter bloggen Livet i nyhuset!!

En vecka sol och värme

Publicerad 2014-11-10 21:26:39 i Allmänt,

Jag har haft möjligheten att njuta av en veckas sol och värme och trevlig gemenskap tillsammans med den bästa reskompisen jag kan tänka mig - min man! 
Vi har bunkrat upp av ljuset och värmen, vi har läst böcker, löst korsord, lyssnat på musik och promenerat. Vi har ätit gott och ibland suttit kvar länge vid frukost- eller middagsbordet och småpratat både yta och djup. Vi har varit tysta långa sköna stunder och småpratat igen.
Strandpromenaden sträkte sig flera kilometer och var perfekt att gå snabba, tidiga morgonpromenader på, lika trevlig på eftermiddagen eller kvällen att strosa långsamt efter.
 
Två kvällar besökte vi Templo Ekumenico i Playa del Ingles, en kyrka med många ansikten, kan man säga, för den delas av så många kristna. 
Vi kom dit första gången vid 17 på eftermiddagen och tänkte bara kika in för att kolla tiden för gudstjänsten vi skulle gå på senare på kvällen.  Döm om vår förvåning när vi kom in och det första vi hör är hur predikanten på finska förkunnar syndernas förlåtelse i Jesu namn och blod,  vi lyssnar några minuter till och inser att vi hamnat på en leastadiansk gudstjänst. Vi sätter oss, sjunger med i psalmerna på finska som går rätt långsamt, ofta i moll, men det känns ändå gott!  Mötesledaren berättar att vi hinner sjunga en psalm till och sen ska katolikerna ha sin mässa.
Jag tog en bild av det vackra kyrkfönstret som solen lyste på, innan vi gick ut för att söka oss lite middagsmat.
Vi återvände vid 19.30, då hade Skandinaviska Turistkyrkan sin gudstjänst. Tongångarna var annorlunda, melodierna snabbare, men predikan hade mycket gemensamt med den första gudstjänsten - Jesus i centrum!
Texten var från Matteus 22 om när Jesus går på vattnet, lärjungarna får se honom, Petrus ropar: Herre om det är du så säg till mig att komma. Jesus svarar: KOM - Petrus stiger ur båten och börjar går mot Jesus, men så inser han vad han håller på med och börjar se sig ängsligt om, då börjar han sjunka och ropar hjälplöst på Jesus. Återigen sträcker Jesus ut sin hand mot Petrus, tar tag i honom och strax var de i båten.
Reflektionen var - Petrus gick inte på vattnet, han gick på ORDET! Han ville höra Jesus säga KOM och litade på att det ordet bar, och ordet bar så länge han höll blicken fäst på Jesus.
Utmaningen till oss som satt i bänkarna: Vågar du lita på ordet? Vågar du gå I Jesu namn? Om du får en uppgift som du känner dig otillräcklig inför, vågar du tro att Gud ändå gör sitt verk genom dig?  När det stormar omkring dig och livet är tufft, vågar du, orkar du lita på att Gud är där i stormen och bär, trots allt.
Samma kyrkfönster några timmar senare, jag tycker det är en sån bra bild av olika församlingar - samma Kristus förkunnas i de olika kristna församlingarna, men vi har olika uttryckssätt!!
 
Nu har vi landat i vardagen och hoppas att soltimmarna som vi laddat ska hjälpa oss igenom den mörkaste delen av året. 
Och så får vi som Petrus lita på att Guds ord bär oss, också igenom vardagens olika prövningar och glädjeämnen!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-11-11 17:01:28

Härligt! Kram Anette

Svar: Tack Anette!!
Sonja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sonja

Vi är ett par i 50-års åldern som bor i Luleå. Alla våra fyra barn har flyttat hemifrån. Vårt hus på Lebäcken på 200 kvm kändes alldeles för stort - så vi sålde det och byggde en Fiskarhedenvillan som är hälften så stor. Bloggen började som en byggblogg, där jag berättade om resan från att köpa en tomt till det färdiga hemmet! Nu har vi flyttat in och stortrivs, men jag gillar att skriva så bloggen får leva vidare under namnet Livet i nyhuset!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela