livetinyhuset.se

Den här bloggen började som en "byggblogg/ dagbok". Nu är vårt nya hem färdigt och vi har flyttat in. Jag gillar att skriva så nu heter bloggen Livet i nyhuset!!

Fjällvandringen

Publicerad 2015-08-25 16:49:10 i Allmänt,

För några dagar sen kom jag hem från vår fjällvandring med konfirmander. Återigen en fantastisk vecka med strålande sol, fina ungdomar och trevliga kollegor.

Rutten var densamma som i fjol Nikkaluokta, Kebnekajse, Tarfala, åter till Kebne och sen en dagstur till Jättegrytorna och Silverfallet innan vi återvände hemåt.

Att fjällvandra kan vara rätt kämpigt stundtals och ändå längtar jag tillbaka när jag kommit hem. Jag tror det beror på belöningen man får efter att det varit jobbigt. Man kämpar uppåt, uppåt, man snubblar över små och stora stenar, man tror att det här var sista kullen innan slutrakan, men så kommer det en uppförsbacke till. Så äntligen ser man fjällstugan i fjärran, ryggsäcken blir plötsligt lättare och stegen snabbare - snaart är vi framme.

Väl därframme njuter vi av utsikten, vyerna, lugnet, det iskalla vattnet i sjön och frystorkad mat :). Det är dom fantastiska vyerna som gör det mödan värt.

En dag när vi vandrade framåt och småsnubblade på den steniga stigen tänkte jag att det verkligen är som i livet. Ibland så släpar vi fötterna och snubblar på alla "små stenar"  vi oroar oss, vi irriterar oss på små saker som egentligen är bagateller. Ibland har vi förmågan att lyfta fötterna lite högre, se lite längre framåt och kunna tänka på vad som verkligen är viktigt i livet.
Och när vi har haft det riktigt kämpigt i livet så njuter vi desto mer av en vanlig vardag som fungerar!!

Under våra vandringsdagar hade vi några riktigt "heliga stunder". Bl.a en dag när vi satt i ring och pratade om livets öken, ungdomarna delade med sig av sina liv och vi berördes. Efteråt fick vi fira mässa tillsammans och känna att Jesus finns med även i livets öken. Till honom får vi lämna allt som vi bär på och sedan njuta av bekymmerslösheten - våga tro att för den som litar Gud samverkar allt till det bästa.

Idag har jag njutit av solen och värmen här hemma och laddat för kvälls- och nattjobb. Jag ska tillsammans med några kollegor jobba i Nattkyrkan på LTU och möta de nya studenterna. En intressant kväll väntar och jag hoppas och ber att Gud ska vara med och välsigna samtalen med alla de ungdomar vi får möta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sonja

Vi är ett par i 50-års åldern som bor i Luleå. Alla våra fyra barn har flyttat hemifrån. Vårt hus på Lebäcken på 200 kvm kändes alldeles för stort - så vi sålde det och byggde en Fiskarhedenvillan som är hälften så stor. Bloggen började som en byggblogg, där jag berättade om resan från att köpa en tomt till det färdiga hemmet! Nu har vi flyttat in och stortrivs, men jag gillar att skriva så bloggen får leva vidare under namnet Livet i nyhuset!