livetinyhuset.se

Den här bloggen började som en "byggblogg/ dagbok". Nu är vårt nya hem färdigt och vi har flyttat in. Jag gillar att skriva så nu heter bloggen Livet i nyhuset!!

Midnattssol och ljuset i mitt liv

Publicerad 2015-06-15 21:36:27 i Allmänt,

Ljuset här i norr är fantastiskt just nu - lika ljust dygnet runt. Vad som också är fantastiskt är att fira midnattsolsgudstjänst i Nederluleå kyrka. Krucifixet i kyrkan hänger så att veckan före och veckan efter midsommar lyser kvällssolen in genom fönstret på norra sidan och det ser ut som att Jesus lever och korset lyser som av guld. I fredags kl.22.30 åkte vi till kyrkan för att vara med på andakten. Det hade varit regntunga skyar hela eftermiddagen och kvällen, men vid 22.28 bröt solen igenom och så här såg det ut
I andäktig tystnad satt vi alla och tittade på ljuset som lyste upp korset och Jesus blev allt tydligare för våra ögon. Vi sjöng och bad tillsammans men hela tiden hade jag blicken riktad mot Jesus, det var svårt att INTE se på honom. Tänk om det skulle få vara så i mitt liv, HELA TIDEN, att jag riktar min blick mot Jesus, ständigt. Frågar efter hans vilja, ber om ledning i mitt liv, beredd att vara hans händer och fötter. Jag tänker att det ofta är så i våra liv som det var med ljuset på korset. Ibland lyses vårt liv upp, vi kan känna att det är lätt att tro, vi känner Guds närvaro starkt. Men sen blir det som med solen på korset, det lyser bara ett kort tag och sen mörknar det igen och tvivlen kommer i våra liv och vi undrar var finns du Gud. Jag vet att krucifixet i Nederluleå kyrka alltid hänger där, dag och natt, året om, och under ett par veckor på sommaren lyses det upp av midnattssolen. Ännu säkrare är det att Gud alltid finns med oss i våra liv oavsett hur det känns för oss. Då och då får vi uppleva att midnattsolen lyser starkt och förklarar Jesu kärlek och Guds trofasthet mot oss. Men Han går alltid med oss- oavsett hur det känns.

Kommentarer

Postat av: Victoria Svärdh

Publicerad 2015-06-29 22:10:16

Det är en så fantastisk upplevelse! Upplevde det själv i fredagskväll; den sista Midnattsolsandakten för i år. Det hade varit grått precis hela dagen, och så- 2 minuter innan klockringningen!- anar vi solstrimmor i fönstersmygen, som sprider sig först till ena sidan av triumfkrucifixet och sedan vandrar över Kristusgestalten som tycks glöda...glöda av Guds kärleks ljus. Mäktigt!

Svar: Exakt så var det när vi var där också - magiskt :))
Sonja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sonja

Vi är ett par i 50-års åldern som bor i Luleå. Alla våra fyra barn har flyttat hemifrån. Vårt hus på Lebäcken på 200 kvm kändes alldeles för stort - så vi sålde det och byggde en Fiskarhedenvillan som är hälften så stor. Bloggen började som en byggblogg, där jag berättade om resan från att köpa en tomt till det färdiga hemmet! Nu har vi flyttat in och stortrivs, men jag gillar att skriva så bloggen får leva vidare under namnet Livet i nyhuset!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela