livetinyhuset.se

Den här bloggen började som en "byggblogg/ dagbok". Nu är vårt nya hem färdigt och vi har flyttat in. Jag gillar att skriva så nu heter bloggen Livet i nyhuset!!

Den kämpande tron 12# blogg 100

Publicerad 2017-03-12 22:57:00 i Allmänt,

Söndag, vilodag, gudstjänstdag, tid för utevistelse och bara ta de lugnt! Ungefär så har vår söndag varit.
Temat för den här söndagen om man tittar i kyrkohandboken är Den kämpande tron! Man kan tycka att det låter jobbigt, samtidigt tänker jag att det gör den kristna tron trovärdig! Livet är inte en dans på rosor för att man är kristen och har en tro! Och fast man är kristen så har man inte varje dag en bergfast tro! Det är okej att tvivla och ifrågasätta, Bibeln håller för det och det är oftast genom såna perioder man växer i sin tro.
Foto från kapellet på Sigtunastiftelsen
 Gudstjänsten firades i Porsökyrkan och prästen Urban poängterade hur tacksam han är över dagens tema, för livet är inte spikrakt och vi behöver tillsammans få brottas också med de svåra frågorna och tillsammans få krafter för att fortsätta vägen framåt, För en sak kan vi lita på, hur jobbigt det än är och hur vilsna vi än känner oss, så finns Jesus där vid vår sida och han vet hur vi har det! Och det ljusnar så småningom 
En av texterna handlade om kvinnan i Simons hus som hällde ut en flaska dyrbar Nardusbalsam över Jesus! Några muttrade och tyckte det var slöseri, de skulle ha sålt pengarna och gett åt de fattiga! Men Jesus säger att de ska låta henne vara, för det hon har gjort har hon gjort av kärlek Och förberett för hans begravning! De fattiga har ni alltid hos er! Jesus antydde gång på gång att han skulle lida och dö, men det verkade inte som hans närmaste förstod! 
Ibland när jag läser kan jag tänka, men hur dum får man va, fattar då inte lärjungarna någonting! Men så går jag till mig själv, hur mycket förstår jag, jag som ändå har facit på både Jesu död och uppståndelse! Och samtidigt är det skönt att Bibeln är full av bristfälliga människor, som trots det blev utvalda till att tjäna Gud. 
Jag tänker ändå med tacksamhet att Gud ser med kärleksfulla ögon på oss alla som har en uppriktig längtan att följa honom,
 
Lite stolt är jag över mig själv - nu har jag klarat #blogg 100 i 12 dagar, bara 88 dagar kvar! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sonja

Vi är ett par i 50-års åldern som bor i Luleå. Alla våra fyra barn har flyttat hemifrån. Vårt hus på Lebäcken på 200 kvm kändes alldeles för stort - så vi sålde det och byggde en Fiskarhedenvillan som är hälften så stor. Bloggen började som en byggblogg, där jag berättade om resan från att köpa en tomt till det färdiga hemmet! Nu har vi flyttat in och stortrivs, men jag gillar att skriva så bloggen får leva vidare under namnet Livet i nyhuset!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela