livetinyhuset.se

Den här bloggen började som en "byggblogg/ dagbok". Nu är vårt nya hem färdigt och vi har flyttat in. Jag gillar att skriva så nu heter bloggen Livet i nyhuset!!

Cykelresan i Moseldalen dag 5 och 6 - målgång

Publicerad 2019-09-11 17:42:00 i Allmänt,

Solen har varit vår följeslagare de två sista dagarna och även om det går bra att cykla med Haglögsjackan på - så är det ytterligare en dimension att cykla i shorts och linne.

Dessutom var det första morgonen igår som vi inte lät som två gamla storrökare när vi vaknade- hostan är nästan borta. Det måste vara bra luft här i Moseldalen.

Det blir allt vackrare ju längre norrut vi kommer - här är infarten till Cochem, en av de större orterna längs färden
Där stannade vi och åt lunch och passade på att strosa längs gränderna och njuta av historiens vingslag.
Det är inte bara vi som är här på cykel, så här såg ett av broräcken ut, och då syns bara en bråkdel på fotot.
Även idag, vår femte cykeldag så hör jag Ulf då och då nynna på den välkända sommarpsalmen: "Ack är det redan här så skönt, på denna jord så härligt grönt, hur skall det då ej bliva, I himmelen där Gud berett, vad ingen här på jorden sett Och ord ej kan beskriva"

De här cykeldagarna har kännts som en enda lång retreat, eller som ett stormöte, där man översköljs av Guds nåd och välsignelse hela tiden.

Vi har ätit många festmåltider, för det mesta ser man framemot dom enstaka festmåltiderna och kan känna sig lite less på havregrynsgröt eller pasta och korv.
Men jag tänker att man kan ju inte bara äta när det är fest, man behöver mat däremellan också.
I sommar har jag i olika sammanhang mött människor då vi pratat om fantastiska predikningar och goda predikanter, när man har berörts av det man fått höra- och det är otroligt gott att man får vara med om det då och då.
Men jag tror att vi behöver vardagsmaten också, bönen, bibelord som kanske poppar upp i mobilen, söndagsgudstjänsten, fast den inte alltid känns så berörande. Vi översköljs ändå av Guds ord, bön och välsignelse.
Och ibland händer det att man upptäcker hur god havregrynsgröten är, samma sak kan hända med en "vanlig" söndagsgudstjänst, den kan beröra när man minst anar.

Nu är vi framme i Koblenz, har hunnit duscha och vila ett tag på hotellet, nu väntar den sista festmåltiden för den här resan.
Vi känner oss otroligt glada och tacksamma över allt har gått så bra, det har varit över förväntan. Upplevelsen, boendet, maten - vi rekommenderar verkligen konceptet!
I morgon väntar hemresan till Luleå, det känns också bra. Nu är vi redo för höstens vardag!

Cykelresan i Mosel dag 3 och 4

Publicerad 2019-09-09 17:07:00 i Allmänt,

Ytterligare två cykeldagar är till ända och jag är fortfarande lika uppfylld. Vi passerar by efter by med vackra medeltida hus, fina planteringar och så återigen dessa vinodlingar som liksom biter sig fast efter bergssluttningarna.
Vi undrar så hur dom gör när de skördar, jag kan inte tänka mig att det finns fordon som tar sig uppför dessa branta sluttningar, vi har hört att en del fortfarande skördar för hand- men hur är det möjligt?? Det är mycket man inte förstår.
Sen kan jag inte låta bli att fundera hur det ser ut med alkoholmissbruk i dessa vindalar! Eller kanske människorna här har under århundraden lärt sig måttlighet - jag vet inte. Men de bor otroligt vackert.

Igår hade vi en kort cykeltur, endast 26 km, vi checkade in på vårt hotell i Zeltingen. Jag blev nästan andäktig när vi klev över tröskeln till rummet, utanpå stod år 1584.
En glimt från sovrummet och toaletten, tänk om väggar kunde tala!
Vi sov väldigt gott, trots del knarrande golvet och lyhörda väggar.
Vi har halvpension så varje kväll serveras vi en trerätters middag, vi är väldigt nöjda med maten, både middagen och frukosten.

Vi hann också strosa längs de smala gatorna och njuta av atmosfären i den gamla

Den här bilden är från Bernkastel-Kues där vi stannade och åt lunch
Till höger syns ingången till vårt hotell som alltså är från 1584. Det är fascinerande att så många hus är så välbevarade.
Det känns som om vi är med i en film, som om det inte är på riktigt.
Oftast är cykelvägen långt från bilvägen så det blir stilla och rofyllt - skogsbad- som det är populärt att prata om nuförtiden.
Första dagen såg vi knappt till andra cyklister, men igår och idag har vi träffat på rätt många andra som är ute på samma äventyr som oss. Dock har vi inte träffat andra svenskar, bara tysktalande och ett par från Nederländerna.

Idag har vi avverkat 37 km och installerat oss på hotel Meyer i Zell. Sen vi kom fram har vi hunnit med ett eftermiddagsfika med ustrikt över Mosel, samma vy som vi har från vårt hotellrum
Då och då under dagarna har jag tänkt på Psalt. 23 - Herren är min herde, mig skall inget fattas.......
och dom här dagarna låter han oss verkligen vila på gröna ängar.......
Då gäller det att komma ihåg att Gud  går med oss även dom dagar när livet går tungt och vardagen är grå.
Men nu gläds vi, njuter och laddar våra batterier!

Vår cykelresa i Moseldalen dag 1 och 2

Publicerad 2019-09-07 18:53:00 i Allmänt,

Äntligen kom den veckan för vår cykelresa i Tyskland, som vi har väntat och förberett oss. Vad vi inte hade förberett oss på var förkylning! För ett par veckor sen drabbades jag av en rejäl förkylning och veckan efter blev Ulf sjuk.
Vi räknade ner - ännu fem dagar kvar att bli frisk på, fyra dagar kvar - hostan gav sig inte och astman besvärade. HUR skulle vi göra, vi ville absolut inte avboka, men det kändes inte så kul med flera mils cykling per dag som vi kände oss just då.
Efter många böner och mycket betänkande bestämde vi oss för att ändra till el-cyklar.
På ett sätt ett nederlag efter all träning, samtidigt vi skulle få all upplevelse men med mindre ansträngning. Vi ringde våra arrangör och hon skulle göra vad hon kunde för att fixa det.

Resan hit igår tog nästan tolv timmar, ändå hade vi bara 40 minuter på oss för bytet på Arlanda, trots bussen som tog oss från inrikes- till utrikeshallen så blev det en rejäl språngmarsch.

Samma sak när vi bytte tåg i Koblenz, vårt tåg var försenat så med bara två minuter för byte rusade vi iväg över spåren med våra resväskor hoppandes efter oss. Men vi hann!!
Vi kom fram till Trier som visade sig från sin bästa sida - plus 26 grader och sol. Vi strosade iväg mot hotellet men tog en liten omväg via Porte Nigra,

den uråldriga porten som romarna en gång byggde. Vi kände historiens vingslag.
Sen gick vi vidare genom den vackra staden och bara njöt av atmosfären.

Hotellet var inget lyxhotell, men helt okej. Efter en fantastiskt god trerätters middag stupade vi i säng före nio och laddade för nästa dags cykling.

Jag vaknade vid sjutiden och lyssnade, hmm Yr hade rätt- det regnar och ganska rejält. Vi var inställda på det men hoppades såklart att det inte skulle bli så.

Vi åt frukost, packade våra väskor, både dom som skulle skickas med bagagetransport och det vi skulle ha i våra cykelväskor.

Trots väderutsikatten så kände vi oss väldigt taggade på att börja vår resa. Vi trampade iväg, lite ovant med andra cyklar, men underbart roligt.

Alldeles lyriska tog vi oss ut ur Trier, hittade cykelvägen - och det var uppehåll.

Vi njöt- huvudet gick som en klinka från höger till vänster för att inte missa något av allt det vackra. Ibland cyklade vi genom lummiga skogsområden och ibland alldeles intill Moselfloden.
Bilder känns så platta, men jag kan ändå inte låta bli att dela med mig av några vackra vyer som vi passerade

Och så alla dessa vinodlingar, kilometer efter kilometer i spikraka rader på branta sluttningar. Hur gör dom när dom skördar??
Vi har stannat många gånger efter vägen, fotat, njutit, druckit vatten, ätit frukt och såklart fikat- varm choklad och Apfelkuchen mit schlagkreme smälte i munnen.

Sista timmen kom regnet, men det gjorde inget när vi hade ett trevligt hotellrum med en varm dusch som väntade.

Blöta och fortfarande glada kom vi fram till Piesport, displayen på cykeln visade på 58,4 km - dagens etapp skulle ha varit 44 km, men nånstans blev det fel.
Vi irrade oss upp bland vinodlingarna på nåt ställe och i en by var vi inte nog observanta så det blev lite fel. Men upplevelserna blev bara fler!!

Nu tar vi igen oss på hotellrummet och väntar att klockan ska bli 19 så vi får gå ner och äta middag- sen blir det antagligen en tidig kväll igen för att orka med morgondagens strapatser.
Tacksamma över att få göra denna resa, men den bästa av reskamrater- jag säger som en god vän ofta säger - hur vi har det bra!
Tacksägelsens böner blir många!