livetinyhuset.se

Den här bloggen började som en "byggblogg/ dagbok". Nu är vårt nya hem färdigt och vi har flyttat in. Jag gillar att skriva så nu heter bloggen Livet i nyhuset!!

Vår cykelresa i Moseldalen dag 1 och 2

Publicerad 2019-09-07 18:53:00 i Allmänt,

Äntligen kom den veckan för vår cykelresa i Tyskland, som vi har väntat och förberett oss. Vad vi inte hade förberett oss på var förkylning! För ett par veckor sen drabbades jag av en rejäl förkylning och veckan efter blev Ulf sjuk.
Vi räknade ner - ännu fem dagar kvar att bli frisk på, fyra dagar kvar - hostan gav sig inte och astman besvärade. HUR skulle vi göra, vi ville absolut inte avboka, men det kändes inte så kul med flera mils cykling per dag som vi kände oss just då.
Efter många böner och mycket betänkande bestämde vi oss för att ändra till el-cyklar.
På ett sätt ett nederlag efter all träning, samtidigt vi skulle få all upplevelse men med mindre ansträngning. Vi ringde våra arrangör och hon skulle göra vad hon kunde för att fixa det.

Resan hit igår tog nästan tolv timmar, ändå hade vi bara 40 minuter på oss för bytet på Arlanda, trots bussen som tog oss från inrikes- till utrikeshallen så blev det en rejäl språngmarsch.

Samma sak när vi bytte tåg i Koblenz, vårt tåg var försenat så med bara två minuter för byte rusade vi iväg över spåren med våra resväskor hoppandes efter oss. Men vi hann!!
Vi kom fram till Trier som visade sig från sin bästa sida - plus 26 grader och sol. Vi strosade iväg mot hotellet men tog en liten omväg via Porte Nigra,

den uråldriga porten som romarna en gång byggde. Vi kände historiens vingslag.
Sen gick vi vidare genom den vackra staden och bara njöt av atmosfären.

Hotellet var inget lyxhotell, men helt okej. Efter en fantastiskt god trerätters middag stupade vi i säng före nio och laddade för nästa dags cykling.

Jag vaknade vid sjutiden och lyssnade, hmm Yr hade rätt- det regnar och ganska rejält. Vi var inställda på det men hoppades såklart att det inte skulle bli så.

Vi åt frukost, packade våra väskor, både dom som skulle skickas med bagagetransport och det vi skulle ha i våra cykelväskor.

Trots väderutsikatten så kände vi oss väldigt taggade på att börja vår resa. Vi trampade iväg, lite ovant med andra cyklar, men underbart roligt.

Alldeles lyriska tog vi oss ut ur Trier, hittade cykelvägen - och det var uppehåll.

Vi njöt- huvudet gick som en klinka från höger till vänster för att inte missa något av allt det vackra. Ibland cyklade vi genom lummiga skogsområden och ibland alldeles intill Moselfloden.
Bilder känns så platta, men jag kan ändå inte låta bli att dela med mig av några vackra vyer som vi passerade

Och så alla dessa vinodlingar, kilometer efter kilometer i spikraka rader på branta sluttningar. Hur gör dom när dom skördar??
Vi har stannat många gånger efter vägen, fotat, njutit, druckit vatten, ätit frukt och såklart fikat- varm choklad och Apfelkuchen mit schlagkreme smälte i munnen.

Sista timmen kom regnet, men det gjorde inget när vi hade ett trevligt hotellrum med en varm dusch som väntade.

Blöta och fortfarande glada kom vi fram till Piesport, displayen på cykeln visade på 58,4 km - dagens etapp skulle ha varit 44 km, men nånstans blev det fel.
Vi irrade oss upp bland vinodlingarna på nåt ställe och i en by var vi inte nog observanta så det blev lite fel. Men upplevelserna blev bara fler!!

Nu tar vi igen oss på hotellrummet och väntar att klockan ska bli 19 så vi får gå ner och äta middag- sen blir det antagligen en tidig kväll igen för att orka med morgondagens strapatser.
Tacksamma över att få göra denna resa, men den bästa av reskamrater- jag säger som en god vän ofta säger - hur vi har det bra!
Tacksägelsens böner blir många!